Ken je dat nummer van Kinderen voor Kinderen nog? “Ik wil nog dit, ik wil nog dat. Ik wil, ik van alles wat. Ik wil omhoog ik wil omlaag al is het telkens weer een vraag of ik er ooit nog wel toe kom. Want de dagen vliegen om.” Dat is een beetje hoe mijn afgelopen weken eruit zagen. Alles is leuk en ik wil altijd overal bij zijn, maar als ik dan mijn agenda bekijk valt mijn mond open en speelt dit Kinderen voor Kinderen liedje zich weer af in mijn hoofd. Mijn dagen zitten vol! Mijn hoofd loopt over! Ik ben moe maar ik wil meer meer meer!

Stress
Dat mijn volle schema niets te maken heeft met té korte dagen en weken, dat heb ik inmiddels wel uitgevonden. Wat de oplossing voor mij dan wel is: tip top time management. Zeker nu gisteren mijn nieuwe baan van start is gegaan (ja mijn sollicitatie skills hebben gewerkt) moest ik afgelopen dagen ineens nog van alles doen. Voorheen werkte ik voornamelijk vanuit huis en dan was het heerlijk om af en toe een uurtje regeldingetjes tussendoor te doen. Nu ik hele buitenhuis ga werken moest er dus ineens een lijstje afgewerkt worden omdat ik er binnenkort geen tijd meer voor heb. Maar eigenlijk wilde ik ook nog even langs bij mijn ouders in Limburg, op bezoek bij een vriendin die met verlof is en wilde ik ook nog wat uren werken en dan het sporten niet te vergeten. Ik zag afgelopen zondag mijn drie dagen vrij al langzaam veranderen in drie dagen stress. Hoe het me is vergaan vertel ik je maandag in mijn blog. Voor nu heb ik alvast een tip voor jou als jij je herkent in mijn overuren draaiende brein.

Een nieuwe baan is super spannend natuurlijk en ik wilde dan ook helemaal uitgerust beginnen. Een lastige taak aangezien ik al weken gewoon niet meer uitgerust ben. Dat komt door mijn eigen doordraven. Ik kan heus nog wel even dit afmaken en dan lukt het me vast wel om ook nog even dat te doen. In de praktijk lukt het allemaal ook wel, maar dan dus ten koste van mezelf. Want ik slaap steeds minder, en daar wordt ik ook steeds beter in. Koffie is mijn beste vriend om al mijn ballen hoog te houden. Ik ben druk, druk, druk en aan het eind van een dag kan ik dan alsnog denken “wat heb ik nou eigenlijk gedaan vandaag?” Om te voorkomen dat er binnenkort toch een bal op de grond knalt en als een ei kapot spat en mijn stresslevel helemaal naar de top stijgt, is het tijd om de rem in te trappen.

Maak schema’s
Een manier om dat te doen, is eigenlijk heel simpel: jezelf restricties opleggen. Het klinkt misschien heel stom, maar voor mij werkt het heel goed om iedere dag een lijstje te maken. Een soort to do list, maar dan met tijdsvlakken. Alle taken die ik op een dag wil (of eigenlijk maar mag) doen zet ik op een rij. Met stikkers geef ik dan de tijd aan hoe lang ik denk dat ik ergens mee bezig ben. Blauw is 15 minuten, oranje is 30 minuten, roze is 1 uur, groen is 1,5 uur en geel is 2 uur of langer. Zo weet ik precies wanneer ik dingen aan de kant moet kunnen leggen en hoeveel tijd ik in een dag kan besteden aan alles wat ik zou willen doen. Hardlopen kost bijvoorbeeld 1 uur, mijn blog schrijven mag ook 1 uur duren, en zo plaats ik alle to do’s in mijn stikker schema. Lekker overzichtelijk en dan weet ik zeker dat alles aan bod komt en ik mezelf niet verlies in andere klussen die ineens tussendoor komen.

Natuurlijk gebeurt het ook wel eens dat dingen langer of korter duren dan gepland. Als ze korter duren is dat mooi meegenomen. Dan houd ik immers meer tijd over om aan het eind van de dag eens lekker achterover te zitten. Maar als ze langer duren, dan moet ik schuiven met stickers in mijn schema. Sommige dingen verplaats ik dan naar een andere dag of als ik geluk heb duurt iets anders korter waardoor ik toch nog alles gedaan krijg. Uiteindelijk maakt het niet uit hoeveel je streept, schuift of schrapt, want aan het eind van de dag heb je toch een lijstje van dingen die je hebt afgerond. Geen stress meer en geen “wat heb ik eigenlijk gedaan” gevoel. Het werkt echt! En ben je nog niet helemaal overtuigd of dit voor jou werkt, luister dan even naar dit nummer… als het verschrikkelijk herkenbaar is, dan weet je wat je te doen staat!