Zoals ik al schreef, is de start van mijn sollicitatie-carrière niet al te vlekkeloos begonnen. Waarschijnlijk maakt iedere beginneling veel fouten, althans ik hoop dat ik niet de enige kneus ben op de jonge arbeidsmarkt. Het voordeel is dat je daarvan ook weer veel kunt leren. Uiteindelijk – veel later – kun je dan lachen om de domme fouten die je in het verleden hebt gemaakt en put je daar juist inspiratie uit voor de toekomst.
Wie het goed doet, hoeft in ieder geval niet met grote regelmaat zijn mooiste verhalen op papier te zetten. Dan zit je immers voor een aantal jaren bij een goede werkgever en een leuke baan. Ik heb daarentegen een andere weg gekozen. Ik ben freelancer en dat betekent dat ik met regelmaat – het door veel zzp’ers gehate – acquisitie moet plegen. Toch zijn er altijd smoezen te verzinnen om het uit te stellen. Maar die had ik afgelopen week niet meer. Er moest werk gevonden worden. Werk aan de winkel dus.
De wereld van sales
Waarom acquisitie zo vervelend is, is omdat het een stukje sales is, waar ik minder graag mee bezig ben dan met mijn eigenlijke werk. Acquisitie betekent voor mij dat ik uit mijn comfortzone moet stappen en mezelf letterlijk moet aanbieden aan potentiële klanten. Begrijp met niet verkeerd, ik ben geen verlegen meisje, maar mijn diensten in de schoot werpen bij een wildvreemde, is iets wat ik gewoonweg nog niet zo onder de knie heb. Tot nu toe kwam ik daar heel mooi mee weg en had ik meer dan voldoende werk, maar zoals de meeste doorgewinterde ZZP’ers al hadden voorspeld, dat blijft niet zo. En dus zal ook ik me uiteindelijk moeten wagen in de wereld van de sales.
Afgelopen week liep een grote deadline ten einde en had ik eindelijk weer adem om naar de wereld om me heen te kijken. Drie weken lang had ik als een malle aan dit project gewerkt en hele dagen als een zombie achter mijn computer vertoefd. In mijn achterhoofd was er natuurlijk constant dat stemmetje dat me vertelde dat ik af en toe even moest nadenken over de maand hierna, maar tijd om er ook echt iets mee te doen, was er simpelweg niet. Tot ik dus afgelopen week eindelijk weer kon ademen en de realiteit me inviel. Ik moet NU nieuw werk zoeken!
Jij en driehonderd anderen
Nu heb ik afgelopen maanden natuurlijk niet helemaal stil gezeten, wanneer een leuke job voorbij kwam heb ik echt wel – zo nu en dan – een brief geschreven. Je weet maar nooit namelijk. Maar als er iets is wat ik heb geleerd de afgelopen jaren, dan is het dat een gewone brief geen zoden meer aan de dijk zet. Nu is het vaak zelfs zo dat jouw brief op een stapel komt te liggen tussen driehonderd anderen. Begrijp me niet verkeerd, maar dan moet je wel écht goed zijn, en dat ben ik vaak niet omdat ik nou eenmaal weinig werkervaring heb ten opzichte van vele andere kandidaten. Ik ken mijn eigen goede eigenschappen wel, maar probeer maar eens uit te blinken tussen al die anderen.
Afgelopen week heb ik iedere dag iets aan acquisitie gedaan. Ik heb mijzelf als freelancer weer even in de spotlights gezet maar ook heb ik gekeken naar loondienst verband. Volgens mij is het namelijk nooit verkeerd om je ogen op te houden voor nieuwe kansen. Toch heb ik geen brieven geschreven. Wel heb ik gesolliciteerd op een manier waar ik direct resultaat van ondervonden heb. Wil je uitgenodigd worden voor een gesprek, misschien is dan een van onderstaande tips ook iets voor jou!
1. Een ander jasje
Om op te vallen moet je iets doen wat niemand anders doet, géén brief schrijven. Dat klinkt gek, want je moet tenslotte toch een brief schrijven om te kunnen solliciteren? Maar je valt echt op, wanneer je die brief in een ander jasje giet. Denk bijvoorbeeld aan een social media tour waarin je jezelf voorstelt, een website die speciaal richt op de functie die je wilt hebben, een Prezi presentatie om jezelf te presenteren, of jawel, een brief op papier versturen met de post.
Nou moet ik eerlijk toegeven dat ik uiteraard vis in een creatieve vijver, dus dat de bedrijven waar ik op reageer wellicht enthousiaster worden van een dergelijke sollicitatie dan bijvoorbeeld de zakelijke markt. Maar ik denk dat er voor iedere branche wel een manier te vinden is om jezelf onder de aandacht te brengen op een manier die net even anders is dan die andere driehonderd kandidaten.
2. LinkedIn is the key
Zit je al op LinkedIn? Dat is fantastisch, want LinkedIn is het netwerk dat bij uitstek kansen biedt. Hoe meer connecties je hebt op LinkedIn, hoe beter. Het enige dat je hoeft te doen, is al die mensen in jouw virtuele netwerk laten weten dat jij werk zoekt. Stuur dus eens een mail naar al die mensen en vertel ze waar je naar op zoek bent en wat jouw sterke kanten zijn. Het zal je verbazen hoeveel positieve reacties je daarop krijgt. Al die mensen hebben namelijk weer een eigen netwerk dat ze kunnen aanspreken. Daarnaast vinden veel mensen het zelfs leuk om je te helpen bij het zoeken naar nieuw werk. Een win win situatie dus!
Afgelopen week heb ik hard geoefend met deze twee bovenstaande tips en mij heeft het direct nieuwe kansen geboden. Ook ik ben dus best goed gegroeid in mijn sollicitatie skills. Solliciteren kun je leren, dat blijkt wel. Nu moet ik die goede vibe natuurlijk wel doorzetten. Eens kijken waar ik nog allemaal kansen kan behalen!
Sharing is caring:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
Related posts
Over Esther
Esther schrijft blogs over moederschap, gezond eten, sporten en weer zichzelf worden na de bevalling van haar zoontje in 2018. Haar doel voor 2019? Back in shape komen en haar oude niveau op sportgebied weer bereiken.