Een van de meest bekende uitspraken waar ik een verschrikkelijke hekel aan heb is ‘van uitstel komt afstel’. Ik haat afstel en probeer dan ook echt altijd mijn best te doen om afstel te voorkomen. Helaas ben ik iemand, die standaard honderd dingen op mijn to-do lijst heeft staan, die niet te realiseren zijn in een dagje doorpoten. Met die reden groeit die to-do lijst ongeveer wekelijks. En slinken gebeurt dus vrijwel nooit. Een van de dingen, die al maanden op deze lijst staat, is het maken van een zakelijke website. Omdat dit wellicht toch het punt is dat met stipt op nummer een van mijn to-do’s staat, ging ik deze week aan de slag met het vermijden van afstel-gedrag. Deze week zou mijn lijstje met één puntje slinken!
Uren te kort
Voor mij zijn de dagen altijd te kort en is een week te snel voorbij. Mijn ideale week bestaat uit minimaal tien dagen van 36 uur. De reden hiervoor is dat ik zoveel dingen nog wil doen waar ik simpelweg niet aan toe kom naast mijn werk en privéleven. Minder slapen zou op zich ook een optie zijn, maar de harde waarheid is dat ik toch het beste functioneer na een achturige nachtrust. Uren te kort dus voor mijn ADHD-mind. Mijn hoofd kan namelijk een hoop willen, mijn lichaam trekt het simpelweg niet!
Maar goed, nu ik deze week de challenge voor mezelf had gesteld om mijn zakelijke website te gaan bouwen (ja ja, de keuze is gevallen op fulltime ZZP’er) moest ik er wel mee aan de slag. Gaandeweg stuitte ik op meer tegenslagen dan ik had verwacht. Helaas is dat ook zo’n puntje dat ik altijd onderschat. Ik denk altijd dat alles minder tijd kost dan het daadwerkelijk kost, en loop dus met regelmaat tegen die welbekende tijd barrière aan.
Time management, dealen met frustratie en beslissingen maken
Om mijn week maar even heel schematisch samen te vatten (geloof me, het maken van een website is geen blog-waardig verhaal op zichzelf):
- Voor een website heb je een naam en een URL nodig, die had ik nog niet bedacht. Helaas waren de eerste twintig mogelijkheden die ik bedacht had al bezet op het internet en moest ik kiezen voor een .net adres (dat-is-het-toch-gewoon-net-niet.net) of moest ik een andere naam bedenken. Jammer de bammer! Het werd de laatste optie. Een brein-brekende activiteit welke zeker niet ten goede kwam aan mijn humeur.
- Voor een nieuwe site heb je een idee nodig van hoe de layout eruit moet komen te zien. Ook daar had ik nog nooit over na gedacht. Het bekijken van andere sites ter voorbeeld en het doorzoeken van WordPress templates (I love WordPress sites) koste me ook al snel een hele avond.
- Een website heeft teksten nodig! En zeker omdat ik mezelf onder andere verkoop als tekstschrijver, moeten die teksten toch wel écht steengoed zijn. Die had ik uiteraard nog niet geschreven. Weer een avondvullend programma.
- Om dan nog maar niet te spreken over de verdere invulling van de site: referenties, portfolio, enz. Breek me de bek niet open!
Om dit über saaie en lange verhaal wat korter te maken: ik had mezelf weer overschat! Een volledige website bouw je simpelweg niet in een paar avondjes! Ik niet in ieder geval. En dat levert frustratie op bij iemand die toch al uren te kort komt. Naast het bouwen van die site moest er namelijk ook gewoon gewerkt worden en kreeg ik twee offertes op mijn bord die ook even snel geschreven moesten worden (in mijn vrije tijd). Ik kan dus wel stellen dat mijn challenge van deze week absolúút niets te maken had met het bouwen van mijn website. Des te meer ging deze challenge over time management, dealen met frustratie en snelle en slimme beslissingen maken en proberen een gezellige verschijning te blijven voor iedereen die mij dagelijks meemaakt.
Afstel is verleden tijd!
Okee, okee, de deadline die ik mezelf stelde was gewoon een te strakke deadline! Dat kan gebeuren. Althans, dat gebeurt mij gewoon altijd. Feit is wel dat ik nu een site heb die half gevuld is en over korte tijd online kan. Ik heb de motivatie te pakken om er zo snel mogelijk iets moois van te maken. Mijn uitstel heeft dus absoluut niet geleid tot afstel. Ik gok dat ik over een weekje of twee wellicht mijn site openbaar kan maken. Hopelijk vindt iedereen het dan net zo’n pareltje als ik. Dan zijn mijn bloed, zweet, tranen en rothumeur toch niet voor niets geweest. Als ik dan toch in de flow zit, kan ik mijn lijstje nog iets korter maken door het volgende punt aan te pakken. Afstel is verleden tijd vanaf nu! Maar misschien is het een betere challenge voor mij om die lijst gewoon simpelweg niet meer aan te vullen tot deze leeg is. Dan hoef ik ook nooit meer iets uit te stellen! Laat staan afstellen.
Sharing is caring:
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
Related posts
Over Esther
Esther schrijft blogs over moederschap, gezond eten, sporten en weer zichzelf worden na de bevalling van haar zoontje in 2018. Haar doel voor 2019? Back in shape komen en haar oude niveau op sportgebied weer bereiken.